Koldskål i to forskellige udgaver

I denne opskrift er der specielt fokus på, hvordan en opskrift kan tilpasses forskellige ernæringsmæssige behov. Du kan hente opskriften ved at trykke på knappen "Download som PDF" nedenunder.

Download som PDF
Koldskål i to forskellige udgaver

Visse opskrifter er forholdsvis simple at tilpasse, så de får en forbedret ernæringsmæssig sammensætning i forhold til de behov, der er hos den enkelte. Ofte er det indholdet af fedt og protein, der er interessant at fokusere på, og specielt retter baseret på mejeriprodukter kan let tilpasses i forhold til fedtindhold ved at vælge et passende produkt og ved at supplere med fx piskefløde.

I de nedenstående opskrifter på koldskål er der vist en almindelig opskrift på koldskål samt en koldskål, hvor halvdelen af kærnemælken er erstattet med ymer og suppleret med piskefløde. Ymer har et betydeligt højere protein- og fedtindhold end kærnemælk, men samtidig er ymer et meget tyktflydende produkt, hvilket på- virker konsistensen og dermed spiseoplevelsen. Dette kan være hensigtsmæssigt til mennesker med tygge-synkebesvær (dysfagi). Hvis man har svært ved at spise tilstrækkeligt mad hen over dagen og derfor har tendens til at tabe sig i vægt, vil koldskål med ymer, æggeblommer og piskefløde være det ernæringsmæssigt bedste valg på grund af det høje protein- og energiindhold. Derimod anbefales den gammeldags kærnemælks- koldskål til personer, der har en stabil vægt, og som generelt har god appetit.

For den fulde opskrift klik på "download pdf". 

Indholdet kommer fra bogen: ”Demens & Madlavning – Madlavning kan støtte identitet og trivsel hos mennesker med demens” af Trine Vase Bendtsen, Hanne Lindberg Nejsum og Mette K.E. Iversen. 

Download som PDF